Розвиток творчих здібностей дітей Дошкільне дитинство - найсприятливіший час для розвитку творчих здібностей дітей

Понеділок, Лютий 20, 2017
  • «Дитина не лотерейний квиток, на який повинен впасти виграш у вигляді портрета у залі магістратури або бюста в фойє театру. У кожному є своя іскра, яка можезапалювати багаття щастя і правди, і в якому-небудь десятому поколінні, бути може, нагло запалає він пожежею генія і спалить свій рід, обдарувавши людство світлом нового сонця» Януш Корчак 
    Проблема творчого розвитку особистості і її прояву в творчій діяльності до цього дня залишається актуальною у вітчизняній і зарубіжній психолого-педагогічній теорії і практиці, намагаються виявити суть творчої діяльності і знайти ефективні способи її реалізації. 
    Що ж таке «творчі здібності» або «креативність»? 
    Це здатність дивуватися і пізнавати, вміння знаходити рішення в нестандартних ситуаціях; це спрямованість на відкриття нового і здатність глибокого усвідомлення досвіду. 
    Передумови розвитку творчої особистості виникають у дитини дуже рано, але навіть ті елементи якостей творчої особистості, які можуть бути сформовані в дошкільному дитинстві зустрічаються у дітей не так часто. 
    Розвиток творчої особистості не відбувається самостійно, а потребує особливої уваги. 
    Краща підготовка до майбутнього: 
    - формування у малюка внутрішнього комфорту, 
    - безстрашність перед новими кроками, 
    - відчуття повноти життя. 
    Звичайно, треба вчити і виховувати дітей, але так, щоб вони могли: 
    - зберегти відчуття власної волі, 
    - власного вибору і творчості. 
    Краще не регламентувати життя дитини, а залишити за ним право: 
    - самостійно вирішувати, 
    - вибрати чим буде займатися, 
    - самому спланувати свій день, 
    - придумати якісь іграшки взяти на прогулянку і під що там грати. 
    Найчастіше ми намагаємося уявити світ радісним і постійним: ось він сам, ось і люблячі його батьки і т.д. Але світ складається з суперечностей, протилежностей: 
    - поруч з радістю - горе 
    - поруч з життям - смерть і т.д. 
    Дитина, яка звикла бачити тільки одне хороше або погане губиться в новій несподіваній ситуації, не може знайти вихід. 
    Мислення, що дозволяє сприймати світ у його суперечностях і знаходити вихід з них - вияв творчої уяви. Це основа для розвитку особистості, як відношення до нашого мінливого життя. 
    Цікава статистика 
    Креативність досягає піку у віці від 3,5 до 4,5 років, а також зростає у перші три роки навчання у школі; знижується протягом наступних року-двох і потім отримує новий поштовх, можливо, у зв,язку з підвищенням рівня фізичного розвитку (передпубертрат). 
    Креативність неоднозначно залежить від освіти. Більшість дітей втрачає свою спонтанну відвагу, коли вони стають «окультуреними». 
    Першим кроком до успішного розвитку творчих здібностей є ранній фізичний розвиток малюка: 
    - раннє плавання, гімнастика, 
    - раннє повзання та ходіння, 
    - раннє читання, рахунок, 
    - раннє знайомство з різними інструментами та матеріалами. 
    Другою важливою умовою розвитку творчих здібностей дитини є створення обстановки, що випереджає розвиток дітей. 
    Необхідно, наскільки це можливо заздалегідь оточити таким середовищем і такою системою відносин, які стимулювали б його найрізноманітнішу творчу діяльність і поволі розвивали б в ньому саме те, що у відповідний момент здатне найбільш ефективно розвиватися. 
    - Наприклад, ще задовго до навчання читання однорічному дитині можна купити кубики з літерами, повісити абетку на стіні і під час ігор називати дитині букви.Це сприяє ранньому оволодінню читанням. 
    Третє, надзвичайно важливе, умова ефективного розвитку творчих здібностейвипливає з самого характеру творчого процесу, який вимагає максимальної напруги сил. 
    Здібності розвиваються тим успішніше, чим частіше у своїй діяльності людина добирається «до стелі» своїх можливостей і поступово піднімає цю стелю все вище і вище. 
    - Така умова максимального напруження сил найлегше досягається, коли дитина вже повзає, але ще не вміє говорити. 
    Процес пізнання світу в

  • цей час йде дуже інтенсивно, але скористатися досвідом дорослих малюк не може, так як пояснити такому маленькому ще нічого не можна. 
    Тому в цей період малюк мусить більше, ніж коли-небудь, займатися творчістю,вирішувати безліч абсолютно нових для нього завдань самостійно без попереднього навчання (якщо, зрозуміло дорослі дозволяють йому це робити, вони вирішують їх за нього). 
    У дитини закотився далеко під диван м'яч. Батьки не повинні поспішати дістати йому цю іграшку з-під дивана, якщо дитина може вирішити це завдання сама. 
    Четверте умова успішного розвитку творчих здібностей полягає в: 
    - наданні дитині великої свободи, 
    - у виборі діяльності, 
    - у чергуванні справ, 
    - в тривалості занять одною якою-небудь справою, 
    - у виборі способів і т.д. 
    Тоді бажання дитини, її інтерес, емоційний підйом послужать надійною, гарантією того, що вже більше напруження розуму не призведе до перевтоми, і піде дитині на користь. 
    Але надання дитині такої свободи не виключає, а, навпаки, передбачає: 
    - ненав'язливу, 
    - розумну, 
    - доброзичливу допомогу дорослих 
    Це і є п'ята умова успішного розвитку творчих здібностей. 
    Найголовніше тут - не перетворювати свободу у вседозволеність, а допомогу в підказку. На жаль, підказка - поширений серед батьків спосіб «допомоги» дітям, але вона тільки шкодить справі.