консультація від логопеда

Середа, Грудень 21, 2016

Раннє дитинство ( від народження до 3-х років) особливий період у житті людини, що є стартовим і відіграє визначну роль у становленні та подальшому розвитку особистості. Це час коли малюк вчиться ходити, оволодіває предметною діяльністю; крім того, це період інтенсивного формування мовлення. Саме тому слід не втрачати можливості пограти і поспілкуватися з малюком. 
Дошкілля – це період від 3 до 6 років. Чи не найважливішою в цей час для дитини стає потреба отримувати зовнішні враження та уміння спілкуватися? Для того щоб ,надалі, не тільки отримувати враження, а й ділитися ними. Адже саме вони допомагають малюкові поступово набувати соціального досвіду і розвивають його пізнавальні здібності. 
На сьогоднішній день я зустрічаюся досить часто на практиці з тим, що батьки звертають мало уваги на розвиток мовлення у дітей. Дефекти мовлення малюків, які ті¬шили батьків, з часом стають серйозною перешкодою в спілкуванні, гальмують розвиток і врешті-решт, перешкоджають навчанню в школі. Тому при наявності недоліків мовлення в дітей, надзвичайно важливо, щоб батьки вчасно звертали увагу на етапи розвитку мовлення у дітей та періоди появи звуків мовлення, адже дефект мовлення легше попередити, ніж потім виправити. 
Про проблему розвитку мови дошкільника в сім`ї, наголошувала ще майже три десятиліття тому А.М. Богуш, яка ще тоді звертала увагу батьків на зловживання телебаченням дітьми дошкільного віку. Вона говорила, що: « телевізор відволікає малюка від рухливості, гальмує його рухи, в зв’язку з цим вже на ранніх етапах розвитку дитини спостерігається «рухливий голод», сучасні діти більше знають ніж уміють. Відомо що дошкільники надзвичайно вразливі. Те що вони бачать на екрані, ототожнюється із реальним життям; відділити побачене від дійсного вони ще не можуть». 
Виходячи з власної практики хочу запевнити, що проблема, яка існувала давно, є досить актуальною і на теперішній час. Адже і на сьогодні рідко коли телевізор виступає помічником батьків у вихованні дитини. Батьки мають чітко усвідомити, що дитина повинна дивитися лише дитячі передачі. Після перегляду телепередач провести бесіду з дитиною, з`ясувати, що вона засвоїла, чи все правильно зрозуміла. Запропонувати дитині переказати дорослим, що вона побачила – це сприяє розвитку зв’язної мови. Контролювати тривалість перегляду, тривалість телевізійної передачі для дошкільнят в нормі становить 30 хвилин. 
Практикою доведено, що будь-який дефект мовлення можна виправити, якщо батьки співпрацюють з логопедом, вихователями, цікавляться успіхами своєї дитини та дотримуються порад педагогів. Найперше, і дуже важливо, слід потурбуватися про те, щоб усіма способами, за підтримки слова, сприяти формуванню у свідомості дітей багатого і сталого внутрішнього змісту, сприяти точному мисленню, виникненню і зміцненню значущих думок, уявлень і творчої здатності комбінувати їх. Для того, щоб мовлення розвивалося, діти мають бути оточені речами, які вони можуть розглядати, вивчати в іграх і праці, і результати спостережень відобразити у словах. Дорослі не мають відмовляти дитячому проханню пограти разом із нею. Гра допоможе батькам проаналізувати свої дії і мову у стосунках з дитиною, оскільки гра – це дзеркало сімейних стосунків. У грі дитина копіює жести, міміку, інтонацію і зміст мовлення дорослих. 
Дорослі повинні усвідомити для себе значущість своєчасного становлення дитячого мовлення, спілкуватися з дитиною орфоепічно та граматично правильною українською мовою, що сприятиме цілісному й гармонійному розвитку особистості. 
Запрошую до співпраці, чекаю ваших запитань.