Консультація для батьків

П'ятниця, Березень 18, 2016

«Дихаємо вільно – говоримо чітко» 
Правильне мовне дихання є необхідною умовою для розвитку мовлення, оскільки дихальна система - це ні що інше як енергетична база для мовної системи. Дихання впливає на звуковимову, артикуляцію і голос. 
Недоліки дитячого дихання можна подолати: 
1) розвитком більш глибокого вдиху і більш тривалого видиху; 
2) виробленням у дітей уміння правильно дихати в процесі мовлення. 
Вправи висуваємо дитині тільки в ігровій формі, не забуваємо, що поруч з нами знаходяться дошкільнята і гра для них на першому місці. 
При проведенні ігор, спрямованих на розвиток у дитини дихання, необхідно знати і пам'ятати, що дихальні вправи швидко стомлюють її і при цьому можуть викликати запаморочення. Тому ігри повинні обмежуватися у часі 3-5 хвилин з перервами на відпочинок. Слід мати на увазі й те, що у всіх іграх, які розвивають дихання, суворо дотримується правило: вдих збігається з розширенням грудної клітки, видих – з її звуженням. У процесі промови діти привчаються вдихати тільки через рот, а не через ніс, як це слід робити поза мовленнєвих актів. 
Пропоную кілька вправ, які допоможуть малюкам навчитися правильно дихати, а також цікаво проводити дозвілля з батьками. Взаємне спілкування дитини з батьками є запорукою правильного і виразного мовлення, тому батьки повинні стати першими помічниками для своєї дитини. 
Вправа №1 
Початкове положення - сидячи на стільці прямо або стоячи: 
1. Вдих і видих через ніс (вдих швидкий, не дуже глибокий, видих тривалий). 
2. Вдих через ніс, видих через рот. 
3. Вдих через рот, видих через ніс. 
4. Вдих і видих через одну половину носа, видих через іншу (поперемінно). 
5. Вдих через одну половину носа, видих через іншу (поперемінно). 
6. Вдих через ніс, уповільнений видих через ніс з посиленням в кінці.
7. Вдих через ніс, видих через нещільно стислі губи. 
8. Вдих через ніс, видих через ніс поштовхами. 

Вправа № 2 "Фокус" 

Мета: розвиток сильного цілеспрямованого видиху. 
Обладнання: маленький шматочок вати. 
Хід гри: Давай уявимо, що ми з тобою фокусники. Перш ніж показувати фокус своїм рідним нам з тобою треба потренуватися. 
Відкриваємо рот. Робимо "чашечку" (бічні краї язика притиснуті до верхньої губи, а посередині залишається жолобок). Кладемо маленький шматочок вати на ніс. Робимо вдих через ніс. Сильно дуємо на ватку через рот так, щоб вона злетіла вгору. 

Вправа №3 "Хто зажене м'яч в ворота" 

Мета: розвиток сильного плавного видиху. 
Обладнання: кулька від настільного тенісу або ватяну кульку, ворота з стаканчиків з-під йогурту. 
Хід гри: - Сьогодні ми проводимо змагання - хто зажене м'яч у ворота. Отже, ми починаємо. Учасники, посміхніться, покласти широкий язик на нижню губу (вправи "Лопаточка") і плавно, зі звуком [Ф], дуємо на кульку. 
До уваги! Стежити за щоками і губами дитини, щоб вона вимовляла [Ф], а не [Х], тобто щоб повітряний струмінь був вузький, а не розсіяний. 

Вправа №4"Самий швидкий олівець" 

Мета: розвиток довгого і плавного видиху. 
Обладнання: кольорові олівці з гладкою або ребристою поверхнею. 
Хід гри: перед дитиною, яка сидить за столом на відстані 20 см кладемо олівець. Спочатку самі показуємо дитині як дути на олівець, щоб він покотився на протилежний край столу. Можна пограти в цю гру удвох сидячи один навпроти одного і перекочувати олівець один одному. 

Бажаю успіхів і приємного дозвілля!